Зміст
Історія рекомендаційних листів почалася в Європі кілька століть тому. В Україні ця традиція швидко прижилася і з кожним роком набуває все більшої популярності. Щоб скласти такий документ, бажано мати перед собою зразок. Рекомендаційних листів буває багато. Всі вони частково схожі один на одного. Різниця полягає лише в тому, кому адресовано таке послання. Всі ці питання слід розглянути більш докладно.
Структура документа
По суті, рекомендаційний лист є звичайним діловим документом. Тому його складають за загальними правилами. Виходячи з самої назви, подібний документ оформляється в письмовому вигляді. В принципі, можна розробити один зразок рекомендаційних листів на різні випадки життя. Потім залишиться тільки уточнити деякі моменти щодо адресата, подробиць, додаткової інформації. Будь-який зразок рекомендаційних листів має стандартну структуру. Вона, як правило, включає в себе наступні обов’язкові пункти:
- Заголовок (найменування) документа.
Коротка інформація про роботодавця з підтвердженням того факту, що громадянин дійсно з такого-то числа протягом певного терміну займав конкретну посаду.
- Перелік виконуваних обов’язків.
Бажано, щоб він був максимально докладним. Це допоможе краще оцінити професійні навички та здібності кандидата.
- Список ділових і особистих якостей співробітника, які він проявляв на попередньому місці роботи.
- Опис його професійних досягнень.
- Причина звільнення.
- Рекомендації для майбутнього роботодавця.
- Реквізити особи, що склала рекомендаційний лист з обов’язковим зазначенням контактних даних.
Вони потрібні на той випадок, якщо потрібно уточнити надану інформацію.
- Дата складання документа.
Список пунктів можна збільшити на свій розсуд, так як законом не встановлена конкретна форма такого документа.
Правила складання документа
- Перш за все, потрібно всіляко уникати банальних виразів й стандартних фраз. Чим більше їх буде в тексті, тим менше той, кому адресовано послання, повірить написаному.
- Не треба також без причини використовувати багато хвалебних епітетів. Зрозуміло, що будь-який працівник або ціла компанія не ідеальні. У них є свої негативні й позитивні сторони. Про проблеми, природно, згадувати не варто, а ось гідності треба м’яко підкреслити. Краще, якщо це буде зроблено на конкретному прикладі. Тоді все сказане не викличе ніякого сумніву.
- Не варто також писати довгі тексти. Досить буде і тисячі слів, щоб висловити своє ставлення до кандидата.
- Всю інформацію краще викладати своїми словами. В іншому випадку кандидата можуть дискваліфікувати, запідозривши підробку.
Корисні рекомендації
Щоб зразок рекомендаційних листів був найбільш повним та правильним, прислухайтесь до корисних порад:
Не використовувати в тексті чергові фрази типу «працівник виявляв похвальну ініціативність» або «працівник за час роботи показав себе відповідальним і виконавчим». Це будь-яка людина і без того вказує в своєму резюме. Краще показати в листі його конкретні дії і досягнення, підкріпивши все це цифрами. Взагалі, в такому документі новий роботодавець бажає побачити відповіді всього на три головні питання:
- в чому сильні сторони кандидата;
- яку користь він може принести;
- причина, по якій йому довелося покинути колишнє місце роботи.
Бажано весь текст вмістити на одному аркуші. Це виключить можливість підробки. Викладена інформація повинна бути правдивою, щоб уникнути незручної ситуації, коли хтось захоче її перевірити. Якщо людина за весь час показала себе як посередній, безініціативний працівник, то краще відмовитися від складання рекомендаційного листа. Якщо врахувати все сказане вище, то документ допоможе як колишньому працівнику, так і його новому роботодавцю.
Рекомендаційний лист – зразок
Думки партнерів
Рекомендаційний лист для організації може бути складено від імені компанії-партнера. Документ буде виглядати як свого роду позитивний відгук про спільну роботу. У такому листі одна компанія висловлює свою думку про роботу іншої, рекомендуючи її в якості надійного партнера для взаємовигідного та довгострокового співробітництва. Керівники деяких підприємств часто звертаються з подібним проханням до своїх колишніх клієнтів або постачальників, а потім використовують їх відгук як рекламу своєї діяльності. Скласти таку рекомендацію нескладно. При цьому необхідно враховувати наступні моменти:
- Бажано, щоб рекомендаційний лист було складено на фірмовому бланку. Це додасть більше достовірності викладеної в ньому інформації.
- Спочатку потрібно згадати про себе, тобто вказати, в яких відносинах дана організація перебувала і рекомендованою компанією (клієнт, постачальник або партнер).
- Вказати тривалість періоду співпраці, уточнивши, в якій саме області вона відбувалася (надання послуг, поставки та інші).
- Слід підкреслити сильні сторони партнера, щоб у інших підприємств відразу виникло бажання спільної роботи. Тут можна відзначити грамотність і обов’язковість її співробітників, а також стабільність і надійність самої компанії.
- В якості підтвердження всьому сказаному незайвим буде привести кілька реальних прикладів.
Сам текст такого листа буде залежати від мети його написання, а також від напрямку та сфери діяльності рекомендованої компанії.
Приватна думка
Якщо рекомендаційний лист для організації складає приватна особа, бажано дотримуватися тієї ж методики. Такий документ являє собою індивідуальну думку конкретного громадянина. Зазвичай так буває, якщо він:
- раніше був співробітником даної фірми і зараз просто хоче відрекомендувати компанію з кращого боку;
- є клієнтом і хоче подякувати організацію за хорошу роботу.
Здебільшого такий документ використовується для реклами.
Ще один приклад – рекомендаційний лист для гувернантки або няні.
- компанія, в якій вона раніше працювала;
- сім’я, яка наймала її для догляду за своїми дітьми.
В Європі для прийому на роботу від няні давно вже вимагають наявність рекомендацій – бувші господарі або колишній роботодавець виступають в ролі гарантів.
Зразок рекомендаційний лист на роботу
В разі коли працівник змінює місце роботи або претендує на участь в якості спеціаліста в будь-якому проекті, від нього іноді вимагають надати рекомендаційний лист від роботодавця, у якого той працював останнім часом. Трудова книжка лише констатує факт роботи на тому чи іншому підприємстві. Але в ній нічого не говориться про те, як проявляла себе людина на робочому місці.
Бажання знайти більш престижну роботу зрозуміло всім. Але не кожному керівництво готове дати рекомендацію. Ледачий і невиконавчий співробітник може на неї навіть не розраховувати. А ось хорошому фахівцеві з великим стажем завжди підуть назустріч.
Для складання рекомендаційного листа працівнику найкраще звернутися до свого безпосереднього керівника. Адже тільки він може гідно оцінити його професійні навички й людські якості. Хоча при бажанні текст можна скласти самому. Залишиться тільки переконати керівника підписати його.
Рекомендаційний лист – сприяння в бізнесі
Багато підприємств, виходячи на світовий ринок, стикаються з однією і тією ж проблемою. Організовуючи роботу за межами своєї країни, їм доводиться звертатися в іноземні банки з пропозицією співпраці. Але місцеві фінансові ділки неохоче йдуть на контакт з «чужинцями». Вони побоюються невідомих клієнтів, намагаються уникати непотрібних ризиків. Але з такої ситуації є дуже простий вихід. Керівник підприємства може звернутися в свій банк, де він довгі роки обслуговуєтсья,йі попросити скласти рекомендаційний лист для банку, що знаходиться за кордоном. У цьому документі повинні бути відображені наступні обов’язкові моменти:
- Підтвердження того, що зазначена компанія на протязі довгого часу (бажано більше двох років) володіє рахунком в даному банку.
- Фірма є сумлінним бенефіціаром, з яким за весь період співпраці не було жодних проблем.
- Підприємство платоспроможне й не має заборгованості перед банком.
Ці три пункти обов’язково повинні бути відображені в листі. Тільки тоді зарубіжний банк буде сприймати новачка як клієнта, з яким можна будувати тривалі, безпроблемні відносини.
Рекомендаційний лист для студента (зразок)
Зараз все більше людей хочуть отримати вищу освіту. Вона забезпечує перспективу майбутнього зростання та дозволяє розраховувати на серйозні досягнення. Абітурієнтам, у яких виникло таке бажання, може знадобитися рекомендаційний лист при вступі до ВУЗу. Документ може скласти директор або педагог школи. Для вступу у вітчизняні інститути цього, як правило, не потрібно. Але ті, хто хоче здобувати освіту за кордоном, повинні обов’язково подбати про оформлення такого документа. Абітурієнту повинна бути дана максимально відверта оцінка. Причому окремо педагогам варто згадати, як особливі досягнення певних дисциплін, так і особистісні якості учня. Якщо оцінка буде позитивною, то у нього з’являться великі шанси на вступ в даний ВУЗ. Обдаровані студенти зможуть розраховувати на певні пільги в період навчання.
Документ складається за загальними правилами й може бути адресований конкретній особі або в самий ВУЗ.
Рекомендація для домробітниці
Окремої уваги заслуговує питання працевлаштування громадян в тому випадку, коли роботодавцем є фізична особа. Зазвичай це няні, садівники, гувернантки або домробітниці. Тут трудова книжка навряд чи потрібна. Щоб влаштуватися в сім’ю, необхідно мати при собі:
- резюме;
- паспорт;
- рекомендаційний лист від колишніх господарів.
Деякі вимагають надати санітарну книжку. Це тільки на перший погляд здається, що легко вибрати людину для роботи по дому. Насправді все набагато складніше. Адже, по суті, це – стороння людина. Тому нові господарі, як правило, вимагають надати їм рекомендації з минулих місць роботи. Що повинен містити в собі такий документ? Текст рекомендаційного листа для цієї категорії працівників зазвичай складається довільно. У ньому колишні господарі зобов’язані дати детальну характеристику своїй помічниці. Для такої професії особливо важливими є такі якості:
- Професіоналізм. Тобто кандидат добре знає порядок й технологію проведення прибирання.
- Чесність і порядність. Це особливо важливо, адже ця працівниця часто залишатиметься вдома одна. Господарі повинні розуміти, чи варто їй довіряти.
- Охайність. Грязнуля і нечупара не зможе утримувати будинок в порядку.
- Енергійність. З подібною роботою зможуть впоратися тільки активні і життєрадісні люди.
- Балакучість. Працівниця, яка звикла багато базікати, не зможе зберігати сімейні секрети.
- Шкідливі звички. Краще, якщо нові господарі дізнаються про них відразу і вирішать, чи підійде їм такий працівник.
Все це обов’язково потрібно відобразити в тексті рекомендаційного листа. Для хорошого працівника така інформація буде відмінною рекомендацією і гарантією працевлаштування.
В статті “Автобіографія – зразок написання 2018” ми розповідали, як скласти біографію та надали зразки цього документу.
Отправить ответ